Succesfactoren 2017-06-02T12:21:58+00:00

succesfactoren

Even een goedlopend vliegveld uit de grond stampen; zo makkelijk gaat dat niet. De uitbreiding van Lelystad Airport liep al een jaar vertraging op. Het bleek te moeilijk om de vliegroutes van Lelystad Airport af te stemmen op die van Schiphol. Ondertussen gaat de bouw wel door, maar is dat nou wel een goed idee? In verschillende media worden vraagtekens gezet bij de levensvatbaarheid van de luchthaven. Wat is er nodig om Lelystad Airport levensvatbaar te maken? En gaat dat lukken?

Bouwplannen
Om het vliegveld een succes te maken worden er behoorlijk wat aanpassingen gedaan aan het vliegveld. Zo wordt er een nieuwe terminal gebouwd met een oppervlakte van 12.000m2. Naar mate het vliegveld gaat groeien zal ook de terminal groter worden. Buiten worden er parkeerplaatsen, taxistandplaatsen, bushaltes en kiss & ride zones aangelegd.

Ook wordt de start- en landingsbaan langer en breder gemaakt voor de grotere vliegtuigen. De baan wordt nu 2700 meter, bovendien wordt ook de taxibaan verhard. Om het zicht goed te houden zal ook de verkeerstoren worden verhoogd. De toren is nu negen meter hoog, maar zal worden opgehoogd tot twintig meter.

De bereikbaarheid zal ook worden vergroot door onder andere een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen. Een uitgebreidere uitleg over de werkzaamheden is hier te vinden.

Even een goedlopend vliegveld uit de grond stampen; zo makkelijk gaat dat niet. De uitbreiding van Lelystad Airport liep al een jaar vertraging op. Het bleek te moeilijk om de vliegroutes van Lelystad Airport af te stemmen op die van Schiphol. Ondertussen gaat de bouw wel door, maar is dat nou wel een goed idee? In verschillende media worden vraagtekens gezet bij de levensvatbaarheid van de luchthaven. Wat is er nodig om Lelystad Airport levensvatbaar te maken? En gaat dat lukken?

Bouwplannen
Om het vliegveld een succes te maken worden er behoorlijk wat aanpassingen gedaan aan het vliegveld. Zo wordt er een nieuwe terminal gebouwd met een oppervlakte van 12.000m2. Naar mate het vliegveld gaat groeien zal ook de terminal groter worden. Buiten worden er parkeerplaatsen, taxistandplaatsen, bushaltes en kiss & ride zones aangelegd.

Ook wordt de start- en landingsbaan langer en breder gemaakt voor de grotere vliegtuigen. De baan wordt nu 2700 meter, bovendien wordt ook de taxibaan verhard. Om het zicht goed te houden zal ook de verkeerstoren worden verhoogd. De toren is nu negen meter hoog, maar zal worden opgehoogd tot twintig meter.

De bereikbaarheid zal ook worden vergroot door onder andere een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen. Een uitgebreidere uitleg over de werkzaamheden is hier te vinden.

de tragedie van Don Quichote

Ooit op een citytrip naar Madrid geland op Don Quichote Airport? Dan bent u een van de weinigen. Het is namelijk een abandoned airport waar niet meer op gevlogen wordt. Nu mogen sommige critici en experts twijfelen aan het succes van Lelystad Airport, er zijn vliegvelden waar het echt goed mis is gegaan; een greep uit de grootste mislukte vliegvelden.

Illinois’ Midamerica St. Louis Airport
Vlakbij de stad St. Louis ligt het Midamerica vliegveld dat al achttien jaar lang verlies draait. In 1997 werd het vliegveld voor zo’n 313 miljoen gebouwd met het idee honderdduizenden passagiers jaarlijks te vervoeren en daarmee verstoppingen op het hoofdvliegveld van St. Louis te voorkomen.

Er was gepland om 85 gates te bouwen, maar er zijn er slechts 2. In plaats van honderdduizenden vlogen er een paar jaar geleden maar zo’n 16.000 mensen vanaf het vliegveld, zo’n vier vluchten per week.  Langzamerhand begint het vliegveld toch wat op te krabbelen. Er wordt dit jaar voor het eerst sinds het bestaan misschien een keer geen verlies gedraaid…

Montreal’s Mirabel International Airport
Dit was het vliegveld waar vele Olympiërs in 1976 voet aan de grond zetten voor de Olympische Zomerspelen in Montreal. Het vliegveld was net afgebouwd en was klaar om het wat verouderde vliegveld bij de stad te vervangen. Het was zelfs het grootste vliegveld (qua oppervlakte) tot 1999 en het duurste in de Canadese geschiedenis.

En toch ging het mis. De bereikbaarheid van het vliegveld was slecht. In optimale omstandigheden duurde het bijna een uur om van de stad naar de luchthaven te rijden. Naar verloop van tijd kozen passagiers en luchtvaartmaatschappijen voor de verouderde luchthaven bij de stad en raakte Mirabel in verval. Sinds het einde van 2004 is geen enkel persoon meer geland op het vliegveld. Zelfs de terminal is al gesloopt. Enkel cargovliegtuigen maken nog gebruik van dit bouwwerk van bijna $500 miljoen.

De inmiddels gesloopte terminal van Mirabel Airport

Don Quichote Airport
Het kan nog erger. Voor ruim een miljard euro werd een overloopluchthaven gebouwd voor het vliegveld van Madrid. Via een hogesnelheidslijn zouden mensen binnen vijftig minuten in de terminal staan. Alleen werd het spoor nooit aangelegd en moest het vliegveld twee jaar na de opening alweer sluiten. Inmiddels is het vliegveld opgekocht door een Chinees voor 56 miljoen en heeft het slechts drie ‘passagiers’ gehad: de mannen van TopGear.

En Lelystad?
Bij Lelystad Airport zal het zo’n vaart niet lopen. Volgens Luchtvaarteconoom Eric Pels was de bereikbaarheid van deze buitenlandse vliegvelden zeer slecht. “Als je anderhalf uur moet gaan reizen terwijl er een beter alternatief voor handen is, dan is het logisch dat passagiers niet gaan uitwijken naar het nieuwe vliegveld. Zulke lange reistijden zijn er niet in Nederland, bovendien wordt er al gevlogen op Lelystad door de kleine luchtvaart, waardoor het niet snel in verval zal raken.”

Ooit op een citytrip naar Madrid geland op Don Quichote Airport? Dan bent u een van de weinigen. Het is namelijk een abandoned airport waar niet meer op gevlogen wordt. Nu mogen sommige critici en experts twijfelen aan het succes van Lelystad Airport, er zijn vliegvelden waar het echt goed mis is gegaan; een greep uit de grootste mislukte vliegvelden.

Illinois’ Midamerica St. Louis Airport
Vlakbij de stad St. Louis ligt het Midamerica vliegveld dat al achttien jaar lang verlies draait. In 1997 werd het vliegveld voor zo’n 313 miljoen gebouwd met het idee honderdduizenden passagiers jaarlijks te vervoeren en daarmee verstoppingen op het hoofdvliegveld van St. Louis te voorkomen.

Er was gepland om 85 gates te bouwen, maar er zijn er slechts 2. In plaats van honderdduizenden vlogen er een paar jaar geleden maar zo’n 16.000 mensen vanaf het vliegveld, zo’n vier vluchten per week.  Langzamerhand begint het vliegveld toch wat op te krabbelen. Er wordt dit jaar voor het eerst sinds het bestaan misschien een keer geen verlies gedraaid…

Montreal’s Mirabel International Airport
Dit was het vliegveld waar vele Olympiërs in 1976 voet aan de grond zetten voor de Olympische Zomerspelen in Montreal. Het vliegveld was net afgebouwd en was klaar om het wat verouderde vliegveld bij de stad te vervangen. Het was zelfs het grootste vliegveld (qua oppervlakte) tot 1999 en het duurste in de Canadese geschiedenis.

En toch ging het mis. De bereikbaarheid van het vliegveld was slecht. In optimale omstandigheden duurde het bijna een uur om van de stad naar de luchthaven te rijden. Naar verloop van tijd kozen passagiers en luchtvaartmaatschappijen voor de verouderde luchthaven bij de stad en raakte Mirabel in verval. Sinds het einde van 2004 is geen enkel persoon meer geland op het vliegveld. Zelfs de terminal is al gesloopt. Enkel cargovliegtuigen maken nog gebruik van dit bouwwerk van bijna $500 miljoen.

De inmiddels gesloopte terminal van Mirabel Airport

Don Quichote Airport
Het kan nog erger. Voor ruim een miljard euro werd een overloopluchthaven gebouwd voor het vliegveld van Madrid. Via een hogesnelheidslijn zouden mensen binnen vijftig minuten in de terminal staan. Alleen werd het spoor nooit aangelegd en moest het vliegveld twee jaar na de opening alweer sluiten. Inmiddels is het vliegveld opgekocht door een Chinees voor 56 miljoen en heeft het slechts drie ‘passagiers’ gehad: de mannen van TopGear.

En Lelystad?
Bij Lelystad Airport zal het zo’n vaart niet lopen. Volgens Luchtvaarteconoom Eric Pels was de bereikbaarheid van deze buitenlandse vliegvelden zeer slecht. “Als je anderhalf uur moet gaan reizen terwijl er een beter alternatief voor handen is, dan is het logisch dat passagiers niet gaan uitwijken naar het nieuwe vliegveld. Zulke lange reistijden zijn er niet in Nederland, bovendien wordt er al gevlogen op Lelystad door de kleine luchtvaart, waardoor het niet snel in verval zal raken.”

foto’s bij dit thema

andere thema’s

GELUIDSOVERLAST

Waarom zijn de vliegroutes zoals ze zijn?

KLEINE LUCHTVAART

Is er nog ruimte voor de kleinere vliegtuigen?

KANSEN

Welke mogelijkheden biedt het vliegveld?

HOME

Ga terug naar de homepage