Geluidsoverlast 2017-06-02T11:26:10+00:00

geluidsoverlast

Het is met afstand het meest besproken onderwerp als het gaat over Lelystad Airport: geluidsoverlast. Al jarenlang is er protest tegen het vliegveld én de routes. Het begon in Flevoland, maar nu is het zelfs een nationale discussie geworden. Het ontwerpen van de routes was een zware klus en er speelden veel belangen. Welke keuzes zijn uiteindelijk gemaakt? Waarom zijn de routes zoals ze zijn?

Wie zaten er aan de Alderstafel?
Jaap Lodders, gedeputeerde van Flevoland, zat namens de provincie aan de Alderstafel om over de vliegroutes te onderhandelen. Hij was zeker niet de enige want er werden veel meer belangen verdedigd. In totaal zaten er twaalf partijen aan de Alderstafel: Het Comité Direct Omwonenden, de Commissie Economische Belangen Lelystad Airport, Gemeente Almere, Gemeente Dronten, Gemeente Lelystad, Gemeente Zeewolde, Lelystad Airport, Luchtverkeersleiding Nederland, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Defensie / Militaire Luchtvaart Autoriteit, Natuur en Milieu Flevoland, Provincie Flevoland, Provincie Gelderland en de Schiphol Group.

Opvallende afwezige aan deze tafel is Provincie Overijssel. Zij werden tijdens ontwerpen vertegenwoordigd door de buren uit Gelderland, dit tot afkeer van veel inwoners uit Overijssel. Gelukkig komt er een nieuwe kans omdat binnen enkele jaren het luchtruim opnieuw moet worden ingediend. Dan schuift de provincie wel aan en zal er ook naar de voorstellen van belangengroepen worden geluisterd.

Het is met afstand het meest besproken onderwerp als het gaat over Lelystad Airport: geluidsoverlast. Al jarenlang is er protest tegen het vliegveld én de routes. Het begon in Flevoland, maar nu is het zelfs een nationale discussie geworden. Het ontwerpen van de routes was een zware klus en er speelden veel belangen. Welke keuzes zijn uiteindelijk gemaakt? Waarom zijn de routes zoals ze zijn?

Wie zaten er aan de Alderstafel?
Jaap Lodders, gedeputeerde van Flevoland, zat namens de provincie aan de Alderstafel om over de vliegroutes te onderhandelen. Hij was zeker niet de enige want er werden veel meer belangen verdedigd. In totaal zaten er twaalf partijen aan de Alderstafel: Het Comité Direct Omwonenden, de Commissie Economische Belangen Lelystad Airport, Gemeente Almere, Gemeente Dronten, Gemeente Lelystad, Gemeente Zeewolde, Lelystad Airport, Luchtverkeersleiding Nederland, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Defensie / Militaire Luchtvaart Autoriteit, Natuur en Milieu Flevoland, Provincie Flevoland, Provincie Gelderland en de Schiphol Group.

Opvallende afwezige aan deze tafel is Provincie Overijssel. Zij werden tijdens ontwerpen vertegenwoordigd door de buren uit Gelderland, dit tot afkeer van veel inwoners uit Overijssel. Gelukkig komt er een nieuwe kans omdat binnen enkele jaren het luchtruim opnieuw moet worden ingediend. Dan schuift de provincie wel aan en zal er ook naar de voorstellen van belangengroepen worden geluisterd.

not in my backyard

Vooral de hoogte van de overvliegende vliegtuigen kan rekenen op veel kritiek. De huidige discussie gaat steeds minder over het belang van een ‘nieuw’ vliegveld en steeds meer over de hoogtes. De meeste vliegtuigen moeten namelijk heel lang op 1800 meter hoogte blijven vliegen omdat Schiphol het luchtruim daarboven in ‘bezit’ heeft. Om iedereen zo goed mogelijk te informeren bracht het Ministerie van Infrastructuur en Milieu begin maart een factsheet uit.

Uit het document, gepubliceerd door de Rijksoverheid, lijkt het dat de geluidsoverlast nog wel mee zal vallen. Ten westen van Zeewolde en Dronten en ten oosten van Biddinghuizen wordt het meeste geluid verwacht.

Benieuwd hoeveel vliegtuigen en hoe hoog ze over vliegen in uw gemeente? Bekijk de infographic hieronder.
Gegevens uit deze infographic komen uit de factsheet en deze brief van Staatssecretaris Dijksma. De infographic is gebaseerd op de eerste fase van de uitbreiding met maximaal 10.000 vliegbewegingen.

Buiten de provincie Flevoland wordt, volgens de gepubliceerde documenten, alleen overlast voorzien net boven Elburg tot en met Wezep. De rest van de provincies zou nauwelijks iets moeten gaan horen van het vliegveld. Actiegroep Hoog Overijssel trekt die conclusie ernstig in twijfel omdat vliegtuigen lange tijd op dezelfde hoogte blijven vliegen en dus gas moeten geven. Ze hebben daarom zelf een plan ontwikkeld en stellen voor om gebruik te maken van nu nog onbenut hoger luchtruim gelegen boven de lange lage vliegroutes. Vliegtuigen zullen in een stuk door blijven dalen en dus minder geluid maken.

Het Rijk heeft inmiddels de toezegging gedaan om het luchtruim te gaan veranderen. Het opnieuw indelen zou enkele jaren moeten gaan duren. Voor Hoog Overijssel gaat dat nog niet snel genoeg, zij bereiden nu een stap naar de rechter voor.

Vooral de hoogte van de overvliegende vliegtuigen kan rekenen op veel kritiek. De huidige discussie gaat steeds minder over het belang van een ‘nieuw’ vliegveld en steeds meer over de hoogtes. De meeste vliegtuigen moeten namelijk heel lang op 1800 meter hoogte blijven vliegen omdat Schiphol het luchtruim daarboven in ‘bezit’ heeft. Om iedereen zo goed mogelijk te informeren bracht het Ministerie van Infrastructuur en Milieu begin maart een factsheet uit.

Uit het document, gepubliceerd door de Rijksoverheid, lijkt het dat de geluidsoverlast nog wel mee zal vallen. Ten westen van Zeewolde en Dronten en ten oosten van Biddinghuizen wordt het meeste geluid verwacht.

Benieuwd hoeveel vliegtuigen en hoe hoog ze over vliegen in uw gemeente? Bekijk de infographic hieronder.
Gegevens uit deze infographic komen uit de factsheet en deze brief van Staatssecretaris Dijksma. De infographic is gebaseerd op de eerste fase van de uitbreiding met maximaal 10.000 vliegbewegingen.

Buiten de provincie Flevoland wordt, volgens de gepubliceerde documenten, alleen overlast voorzien net boven Elburg tot en met Wezep. De rest van de provincies zou nauwelijks iets moeten gaan horen van het vliegveld. Actiegroep Hoog Overijssel trekt die conclusie ernstig in twijfel omdat vliegtuigen lange tijd op dezelfde hoogte blijven vliegen en dus gas moeten geven. Ze hebben daarom zelf een plan ontwikkeld en stellen voor om gebruik te maken van nu nog onbenut hoger luchtruim gelegen boven de lange lage vliegroutes. Vliegtuigen zullen in een stuk door blijven dalen en dus minder geluid maken.

Het Rijk heeft inmiddels de toezegging gedaan om het luchtruim te gaan veranderen. Het opnieuw indelen zou enkele jaren moeten gaan duren. Voor Hoog Overijssel gaat dat nog niet snel genoeg, zij bereiden nu een stap naar de rechter voor.

foto’s bij dit thema

andere thema’s

KLEINE LUCHTVAART

Is er nog ruimte voor de kleinere vliegtuigen?

SUCCESFACTOREN

Wanneer is het vliegveld een succes?

KANSEN

Welke mogelijkheden biedt het vliegveld?

HOME

Ga terug naar de homepage